Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski przedstawił projekt uchwały dotyczącej nowej Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Istotnym jego elementem jest klauzula ochronna dla mieszkańców Krakowa. Samochody będące już w posiadaniu krakowian (najpóźniej do momentu wejścia w życie uchwały w czerwcu), zarejestrowane w systemie zarządzania SCT, będą mogły być używane dożywotnio, do czasu ich sprzedaży czy zezłomowania.
Zgodnie z propozycją, nowa strefa ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku i obejmie w uproszczeniu obszar wewnątrz IV obwodnicy miasta.
Projekt zakłada, że od początku 2026 roku do Krakowa bez konieczności wniesienia opłaty będą mogły wjeżdżać pojazdy z zewnątrz spełniające odpowiednie normy emisji spalin. To:
- dla samochodów benzynowych – co najmniej norma Euro 4 lub pojazdy wyprodukowane w 2005 roku
- dla pojazdów z silnikiem diesla – przynajmniej norma Euro 6 lub pojazdy wyprodukowane od 2014 roku (od 2012 roku dla ciężarówek i autobusów).
Pojazdy spoza Krakowa niespełniające wymaganych norm będą mogły wjechać do strefy za wspomnianą odpowiednią opłatą. Projekt przewiduje również szereg innych wyłączeń z ograniczeń SCT, które obejmą m.in.: pacjentów placówek medycznych (po wcześniejszym zarejestrowaniu w systemie SCT), pojazdy wskazane przez osoby posiadające kartę parkingową osoby z niepełnosprawnościami czy pojazdy zabytkowe i specjalne.
Całość projektu dostępna jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
Zgodnie z wymogami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Zarząd Transportu Publicznego rozpoczyna 21-dniowy okres konsultacji społecznych. Zapraszamy krakowian do przesyłania uwag, komentarzy i wniosków dotyczących projektu na adres mailowy: konsultacjesct@ztp.krakow.pl.
Po zakończeniu konsultacji radni zdecydują o przyszłości projektu uchwały podczas głosowania na sesji Rady Miasta Krakowa w czerwcu.
Udostępnij :