Wraz z rozpoczęciem wysokiego sezonu, na ulice zabytkowego centrum Krakowa po raz piąty wyruszają City Helpersi – patrole miejskie, których zadaniem jest nie tylko dbanie o porządek i bezpieczeństwo na ulicach Krakowa, ale także udzielanie informacji turystycznej, promowanie lokalnych wydarzeń kulturalnych, a w razie potrzeby również udzielanie pierwszej pomocy.

Rok 2024 przyniósł Krakowowi nowy rekord – miasto odwiedziło aż 14,72 mln gości. Najliczniej do miasta przyjeżdżali odwiedzający z Wielkiej Brytanii (20,6 proc.), w dalszej kolejności z Niemiec (9,1 proc.), Włoch (7,6 proc.) i USA (6,7 proc.). Coraz wyraźniej zaznacza się również rosnące zainteresowanie Krakowem ze strony podróżnych z Bliskiego Wschodu. Goście ci, przyzwyczajeni do wysokiego standardu usług, poszukujący lokalności i chłodniejszego klimatu, stawiają przed lokalną branżą turystyczną nowe wyzwania.

Choć intensywny ruch turystyczny pozytywnie wpływa m.in. na miejską gospodarkę i miejsca pracy, niesie ze sobą także szereg wyzwań, takich jak potrzeba uregulowania najmu krótkoterminowego, profesjonalizacji zawodu przewodnika czy zadbania o potrzeby mieszkańców.

Jednym z bardziej odczuwalnych skutków intensywnego ruchu turystycznego jest hałas, szczególnie w godzinach wieczornych, co stanowi istotne utrudnienie dla mieszkańców Starego Miasta i Kazimierza. Dlatego Urząd Miasta Krakowa, we współpracy z partnerami, rozwija inicjatywy mające na celu zrównoważenie ruchu turystycznego i poprawę jakości życia w centrum miasta.

Respect Kraków – zasady dla dobrego gościa

Od 2019 roku, Wydział ds. Turystyki realizuje akcją informacyjną Respect Kraków. Jej celem jest uświadamianie turystom, że choć Kraków jest atrakcyjnym celem podróży, to przede wszystkim pozostaje domem mieszkańców – gospodarzy, którzy zasługują na szacunek i spokój. Misją inicjatywy jest przedstawienie Krakowa jako miasta gościnnego i otwartego, ale jednocześnie takiego, w którym obowiązują określone zasady i normy zachowań, których należy przestrzegać. Kampania ma również na celu promowanie współpracy i wzajemnego zrozumienia potrzeb pomiędzy wszystkimi uczestnikami rynku turystycznego: mieszkańcami, turystami oraz przedsiębiorcami.

W ramach Respect Kraków od czerwca do września w Krakowie prowadzona jest kampania informacyjno-promocyjna, realizowana zarówno w Internecie, jak i w przestrzeni miejskiej. Inicjatywę wspierają animacje i grafiki, wyświetlane jako reklamy w popularnych mediach społecznościowych. Dzięki algorytmom, trafią one do konkretnych grup odbiorców, które według badań  najczęściej odwiedzają miasto: turystów krajowych oraz Brytyjczyków. Tegoroczna kampania internetowa zachęca do odwiedzin miasta, odkrywania oferty kulturalnej i gastronomicznej, ale zwraca też uwagę na podstawowe zasady, takie jak m.in. poszanowanie ciszy nocnej, ostrożne poruszanie się rowerami i hulajnogami, niespożywanie alkoholu w miejscach publicznych.

Charakterystyczne animacje pod szyldem Respect Kraków od stycznia są już wyświetlane w hali odbioru bagażu na lotnisku Kraków Airport. Z początkiem czerwca pojawiły się także na nośnikach miejskich: ekranach Bus TV, automatach KKM, przystankowych gablotach, nośnikach typu digital citylight. W kolejnej fazie kampanii, rozpoczynającej się w lipcu, plakaty informacyjne zostaną umieszczone na siedzeniach 40 tramwajów, na tyłach 7 autobusów oraz na digital citylightach na terenie dworca kolejowego PKP Kraków Główny.

Miejscy pomocnicy

Z początkiem wakacji, na ulice Krakowa ponownie wyruszą City Helpersi – miejscy pomocnicy, którzy od 2021 roku wspierają miasto w działaniach na rzecz odpowiedzialnej turystyki. Projekt ten jest realizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Organizacją Turystyczną Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa.

Miejscy pomocnicy pełnią rolę ambasadorów programu Respect Kraków, będąc widocznym i przyjaznym wsparciem zarówno dla gości, jak i mieszkańców. Ich głównym zadaniem jest patrolowanie ulic Starego Miasta i Kazimierza, jednak ze względu na rosnące potrzeby, w tym roku patrole obecne będą także na Bulwarach. Zadaniem helpersów jest edukowanie, pomaganie, przypominanie o obowiązujących zasadach, przepisach obowiązujących na terenie parków kulturowych oraz udzielanie informacji. City Helpersi swobodnie posługują się językami obcymi, a w razie potrzeby mają do dyspozycji elektroniczne translatory firmy Vasco, które umożliwiają komunikację aż w 108 językach. To znacząco ułatwia współpracę z turystami z całego świata oraz pozwala na szybsze i bardziej efektywne udzielanie pomocy. Jak w trakcie poprzednich edycjach City Helpersi wyposażeni będą w dwa cargo rowery, udostępnione przez Zarząd Transportu Publicznego, w których zainteresowani będą mogli znaleźć materiały informacyjne dotyczące oferty Krakowa oraz wydarzeń kulturalnych. Tegoroczny sezon oznacza także dłuższe godziny pracy Helpersów, od poniedziałku do czwartku oraz w niedzielę będą patrolować w godz. od 18.00 do 1.00, a w piątki i soboty nawet do godz. 2.00 w nocy. W tym czasie liczba patroli na ulicach zostanie zwiększona: od poniedziałku do czwartku oraz w niedzielę będą trzy patrole w składzie do 3 osób, natomiast w piątki i soboty ich liczba wzrośnie do czterech. City Helpersi będą poruszać się hulajnogami elektrycznymi, które znacznie ułatwią im poruszanie się i efektywną pracę na terenie miasta.

Szkolenia, w tym z samoobrony dla Helpersów, przygotowała policja oraz straż miejska. Mają one wyposażyć pomocników w umiejętności niezbędne do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, które mogą zaistnieć podczas patroli oraz do efektywnej współpracy w terenie. W trakcie monitorowania ulic miejscy pomocnicy będą pozostawać w stałym kontakcie ze strażą miejską i w razie potrzeby wspólnie podejmować działania. Miejscy pomocnicy przeszli specjalistyczne szkolenia z zakresu pierwszej pomocy, które odbyły się dzięki współpracy z Fundacją Ratuj Życie, dostarczającą defibrylatory na potrzeby tegorocznej edycji projektu.

Z City Helpersami współpracować będzie Burmistrz Nocny, który wraz z Komisją Zrównoważonej Gospodarki Nocy, skorzysta z wniosków płynących z przygotowanych przez miejskich pomocników cotygodniowych raportów.  Obserwacje, miesięczne podsumowania oraz spostrzeżenia pomocników zostaną wykorzystane jako cenne dane do badań dotyczących gospodarki nocnej. Dodatkowo Helpersi promować będą zachowania wspierające zrównoważoną turystykę, m.in. poprzez rozdawanie ekologicznych bidonów na wodę, udostępnionych przez Wodociągi Miejskie. Zadaniem miejskich pomocników jest także promowanie atrakcji oraz wydarzeń poza ścisłym centrum miasta – tak, aby działać na rzecz rozproszenia ruchu turystycznego.

Przyłącz się do Respect Kraków!

Kraków staje przed wyzwaniem rosnącej liczby turystów, jednak dzięki inicjatywom takim jak Respect Kraków i City Helpers, zmiany w kierunku stworzenia miasta dla wszystkich są możliwe. Choć miejscy pomocnicy stanowią niewielką grupę, każdy może stać się ambasadorem projektu Respect Kraków. Osoby zainteresowane dołączeniem do inicjatywy zapraszamy do kontaktu z Wydziałem ds. Turystyki pod adresem e-mail wt.umk@um.krakow.pl. Wszyscy chętni otrzymają dostęp do materiałów graficznych oraz przygotowanych animacji promujących projekt, materiały są także dostępne online tutaj. Wspólne zaangażowanie mieszkańców, przedsiębiorców i turystów jest kluczem do budowania kultury szacunku i współpracy, dzięki czemu stolica Małopolski może być miejscem otwartym dla wszystkich.

Udostępnij :

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.